آمار‌های ارائه شده در گزارش تحلیلی معاونت توسعه بورس تهران نشان می‌دهد: کسانی که از ابتدای امسال دلار خریده‌اند، نسبت به سرمایه‌گذارانی که دارایی‌هایشان را به سکه یا خانه تبدیل کرده‌اند سود بیشتری برده‌اند.

بورس

در عين حال، طبق اين آمار، سود سرمايه‌گذاري در هيچ‌يك از اين بازارها نتوانسته از سطح رقم رسمي تورم پيشي بگيرد.
به گزارش همشهري، مقايسه بازده سرمايه‌گذاري در بازارهاي فعال اقتصاد ايران نشان مي‌دهد با وجود آنكه 2سال پيش ميزان بازده سرمايه‌گذاري در بورس نسبت به ساير بازارها بيشتر بود اما اكنون سرمايه‌گذاري در بخش ارز نفع بيشتري عايد سرمايه‌گذاران مي‌كند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران بورس در 9‌ماه امسال 1.5درصد زيان كردند اما سرمايه‌گذاراني كه دارايي‌هايشان را به دلار تبديل كرده‌اند به‌طور متوسط 9درصد سود كرده‌اند. آمارها گوياي اين واقعيت است كه بازنده‌هاي اصلي در 9‌ماه امسال سرمايه‌گذاراني بوده‌اند كه دارايي‌هايشان را به سكه يا خانه تبديل كرده‌اند. در اين دوره ميانگين زيان سرمايه‌گذاري در بازار مسكن 7درصد و ميانگين زيان بازار سكه طلا يك درصد بوده است.

در همين مدت سرمايه‌گذاران در سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در فرابورس 0.98درصد سود كرده‌اند. آمار‌ها نشان مي‌دهد در 9‌ماه امسال هيچ‌يك از بازارهاي سرمايه‌گذاري در اقتصاد ايران نتوانسته از پس نرخ تورم رسمي برآيد و بازده واقعي نصيب سرمايه‌گذاران كند. در اين ميان تنها استثنا بازار ارز است. در 9‌ماه گذشته افرادي كه دلار خريده‌اند به‌طور متوسط 2درصد بازده واقعي به‌دست آورده‌اند.

  • خودروساز‌ها زيان‌ديده‌هاي اصلي

آمار‌ها نشان مي‌دهد با وجود آنكه متوسط زيان سهامداران در 9ماه امسال 1.5درصد بوده است اما سهامداران برخي از شركت‌ها بسيار بيش از اين مقدار با زيان مواجه شده‌اند. اطلاعات آماري نشان مي‌دهد سهامداران شركت‌هاي خودروساز در 9ماه امسال به‌طور متوسط 32درصد زيان كرده‌اند. اين در حالي است كه در 9ماه امسال 14درصد از كل معاملات بورس مربوط به سهام شركت‌هاي خودروساز بوده است و سهامداران تحت‌تأثير اخبار مختلف در حوزه خودرو‌سازي‌ 3100ميليارد تومان از سهام شركت‌هاي خودروساز را خريده‌اند. سهامداران گروه نفت‌وگاز و خدمات جنبي نيز پس از خودروسازان بيشترين زيان را متحمل شده‌اند و 31درصد از دارايي‌هايشان را به‌طور متوسط از دست داده‌اند.

از ديگر صنايعي كه 9‌ماه امسال را با زيان سنگين در بورس سپري كرده‌اند مي‌توان به گروه پلاستيك و لاستيك، كانه‌هاي فلزي و گروه انبوه‌سازي‌ و املاك و مستغلات اشاره كرد. در اين دوره سهامداران گروه اول 26درصد و سهامداران گروه كانه‌هاي فلزي و انبوه‌سازي‌ به‌ترتيب 25 و 23درصد زيان‌ديده‌اند. در 9‌ماه امسال بخش بزرگي از سرمايه‌گذاران خريد سهام بانك‌ها را به سهام ساير شركت‌ها ترجيح داده‌اند به‌طوري كه در مجموع 4هزار ميليارد تومان از سهام گروه بانك‌ها در بورس تهران خريداري شده است. با وجود اينكه 17.5درصد از كل معاملات بورس به سهام بانك‌ها اختصاص داشته، سهامداران بانك‌ها به‌طور ميانگين با 5.5درصد زيان راهي خانه‌هايشان شده‌اند.

کد خبر 321036

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha